sunnuntai 24. helmikuuta 2008

"Hiihto"lomasää

Ja taas sataa vettä. Aamulla taivaalta putoili rättimäisiä räntähiutaleita. Juuri kun olin eilen päättänyt luopua talven toivomisesta ja alkaa sen sijaan odottaa kevättä. Totta kai sitten eilisen jopa pyöräilyyn soveltuneen sään jälkeen (olen vilukissa, siis en pyöräile talvella!) oli tänään taas vallan toinen ääni kellossa. Räntä tietenkin suli myöhemmin päivällä ja nyt on taas yksinkertaisesti märkää ja ankeaa. Hiihtolomaviikko on ohi, vaikkei itselläni mitään lomaa ollutkaan, ja voi kyllä sanoa, ettei toista sään puolesta näin heikkoa hiihtolomaviikkoa ole minun elinaikanani nähty. Aina ei ole täällä meillä päin voinut hiihtää, mutta ainakin on sitten päässyt lumen puuttuessa luonnonjäille luistelemaan. Nyt ei ollut lunta eikä jäätä eikä mitään muutakaan talveen viittaavaa. Vaikka inhosinkin koulussa luistelua, olen aina luistellut mielelläni yksikseni. Ja hiihtäminen on aina ollut lempilajini talviurheilun joukossa. Ei ole kumpikaan enää itsestäänselvyys täällä Etelä-Suomessa. Kiitos siitä ilmastonmuutokselle…

Monet ovat toivoneet tänne Suomeenkin ”eurooppalaisia” talvia. Nyt meillä on ne. Juuri tällaisten ikävien sadetalvien takia kyllästyin Keski-Euroopassa asumiseen. Toki minulla oli paljon muitakin syitä muuttaa takaisin Suomeen, mutta yksi oli todellakin kaipuu neljään vuodenaikaan. Oletteko nyt onnellisia te eurooppalaisuutta ilmastonkin suhteen haikailevat? Kannattiko toivoa tällaisia talvisäitä? Itse olen alkanut suunnitella elämäni ensimmäistä talvilomaa ensi vuodeksi. Pakko kai lähteä lumen perässä Lapin suuntaan, ettei hiihtotaito kuihdu kokonaan.

Ei kommentteja: